Uruguajské ministerstvo obrany prijíma disciplinárne opatrenia vo výskume Cardama
Jorge Wilson bol zatknutý 30 dní za jeho konanie vo výskume spojenom s kalnou dohodou s Cardama
Vedúci dôstojníci Uruguajského námorníctva, vrátane bývalého hlavného veliteľa Jorge Wilsona, boli sankcionovaní za zatknutie za účasť na nákupe dvoch oceánskych hliadok (OPV) španielskej lodenice Cardama, spoločnosti bez skúseností s týmto typom jednotiek a tiež prekročili finančné ťažkosti.
Zmluva vo výške 82 miliónov EUR, podpísaná v roku 2023 pod predchádzajúcou vládou, je pod lupením súčasnej správy širokého frontu z dôvodu sporných platieb a nedostatočných dôkazov o pokroku. V tejto súvislosti bolo odporúčané administratívne vyšetrovanie na preskúmanie procesu prijímania do zamestnania, ktorý sa začal v roku 2021, a uprednostňoval Cardamu napriek varovaniam úradníkov námorníctva, ako je Gustavo Musso pred neskúsenosťou a rizikami lodenice.
Finančná nestabilita Cardamy, ktorá zahŕňa neúspešný pokus o pôžičku a pochybné hotovostné záruky, sa obáva možného zlyhania zmluvy, ktorá by mohla stáť Uruguaj 92 miliónov dolárov a nechať ju bez potrebných lodí.
Vláda prezidenta Yamandú Orsi hodnotí nové kroky, zatiaľ čo vykonanie zmluvy obmedzuje možnosti jeho zrušenie.
Wilson bol uložený 30 -dňový zatknutie. Údajne poskytla informácie o druhej platbe vo výške 8,2 milióna eur spoločnosti Cardama schválené vo februári pod predchádzajúcou vládou, ale že súčasná – vo funkciách od marca – spochybňuje jej odôvodnenie.
Comptroller José Ruiz a kapitán lode Marcelo da Silva boli tiež sankcionovaní za opomenutia alebo oneskorenia v príspevku na údaje do „pracovnej skupiny“, ktorú vytvoril súčasný minister obrany, Sandra Lazo, na vyšetrenie prípadu.
Táto skupina, ktorú viedol Alfredo Maeso, dospela k záveru, že na preskúmanie procesu prijímania do zamestnania je potrebné administratívne vyšetrovanie, ktoré sa začal s mandátom vtedajšieho ministra obrany Javiera García.
Zmluva so spoločnosťou Cardama za 82 miliónov eur zahŕňala dva platby už uskutočnené. Súčasná vláda širokého frontu tvrdí, že nie je dostatok dôkazov, že lodenica splnila dohodnuté míľniky. Stretnutie pred Svätým týždňom s vedúcimi pracovníkmi Cardama nevyriešilo pochybnosti o pokroku. Napriek zárukam Mario Cardama a certifikácii Lloydovho registra, pochybnosti pretrvávajú a tretia platba podlieha umiestneniu kýlu prvej lode v máji.
Uruguajská vláda zostáva skeptická vzhľadom na históriu neúspešných projektov a finančnú reštrukturalizáciu Cardamy. Samotné puto sledovalo tento proces zo svojho kresla v Senáte a opakovane hovorilo proti Cardamovi. „Boli prezentované transparentnosť a monitorovacie provízie, ktoré zostali na cestách, pretože tlač mala mnohokrát viac informácií ako v tých oblastiach, ktoré boli oznámené humbuk a tanieri,“ uviedol Loz. „Ideme znova zamiešať a distribuovať,“ dodal, napriek tomu, že pripustil, že OPV sú potrebné.
V roku 2024 admirál Gustavo Musso požiadal o opustenie aktívnej služby a nárokoval jeho obavy o výber Cardamy. Odporučil ďalšie lodenice vrátane Godana, Cotecmara a Kerstersu. Okrem toho prípad vyvolal incident s čínskym obchodom s lodiarstvami (CTSC), ktorý sa zúčastnil súťaže, ale údajne nejasné špecifikácie a meniace sa rozpočty. Bývalý prezident José Mujica zdôraznil vplyv týchto postupov buchtajúcich pred Číňanmi, ktorí boli dlžní – podľa neho – aspoň jedno ospravedlnenie.
Sankcie tohto týždňa nevylučujú nové disciplinárne opatrenia proti mandamázam námorníctva pre Fudge. Podľa analytikov sa zmluva, ktorá už vykonáva, obmedzuje právne možnosti na jeho zvrátenie.