Oznámenia o novej uruguajskej leteckej spoločnosti sa očakávajú budúci týždeň
Spoločnosť, ktorá chce obnoviť odkaz PLUNA ako uruguajského vlajkového dopravcu, urobí na budúci týždeň na medzinárodnom letisku Carrasco v Montevideu sériu oznámení, len rok po odhalení svojich zakladateľských plánov. SUA (Uruguayská letecká spoločnosť) začne svoju činnosť prostredníctvom prenájmu lietadiel Airbus A220 spoločnosti airBaltic, čím sa stane prvou leteckou spoločnosťou v Latinskej Amerike a Karibiku, ktorá si vybrala dvojmotorové úzkotrupé lietadlo kanadskej výroby.
SPU mala svoj medzinárodný debut na papieri 28. januára 2024 počas Medzinárodného veľtrhu cestovného ruchu (FITUR) v Španielsku. 28. januára 2025 plánuje odhaliť podrobnosti o svojom uvedení do prevádzky, čím sa stane aj priekopníkom rozsiahlych prenájmov s posádkou v regióne. Podľa leteckých zdrojov bude flotila pozostávať zo šiestich lietadiel, ktoré budú začlenené počas obdobia 18 mesiacov, aby dosiahli desať jednotiek za tri roky, čo by v Uruguaji vytvorilo 300 priamych a 1 500 nepriamych pracovných miest.
SUA tiež plánuje zriadenie prvého strediska údržby a prevádzky Airbusu A220 v regióne, ako aj inštaláciu úplného leteckého simulátora kategórie D na výcvik pilotov v nasledujúcich piatich rokoch. Prevažná časť financovania projektu pochádza zo saudskoarabského súkromného kapitálu, vysvetlilo. Uruguajská vláda považuje iniciatívu za konzistentnú s nedávnym rozvojom letísk v Salto, Paysandú, Rivera a Punta del Este.
Generálnym riaditeľom a zakladateľom uruguajskej spoločnosti je kapitán Boeingu 777 Qatar Airways Antonio Rama, ktorý ako podnikateľ viedol neúspešný projekt U-Air, nízkonákladovej leteckej spoločnosti, ktorá sa v rokoch 2003 až 2005 snažila stať rivalom PLUNA, no skrachovala. . Lety U-Air do iných destinácií ako Córdoba, Mendoza a Rosario s lietadlami Fokker F-100 boli obsadené na približne 20 %, čo sa premietlo do značného deficitu. Uruguajský Rama už roky žije v Dauhe a prispel k príletu priamych letov z Iberia, American Airlines a Air Europa do Carrasca.
PLUNA (First Uruguayan Air Navigation Lines) ukončila prevádzku 5. júla 2012 na základe poverenia vtedajšieho prezidenta Josého Mujicu, ktorý sa po 76 rokoch činnosti rozhodol neprideliť spoločnosti viac štátnych prostriedkov. Ďalšie spoločnosti, ktoré sa pokúsili lietať pod uruguajskou vlajkou okrem U-Air, boli Buquebús Airlines, Amaszonas Uruguay a Alas Uruguay. Všetci mali krátky život.
Pri prenájme lietadla s posádkou prenajímateľ poskytuje lietadlo aj posádku a udržiava prevádzkovú kontrolu nad všetkými letmi. Druhou alternatívou by bol prenájom bez posádky, v rámci ktorého si nájomca zabezpečí vlastnú posádku a vykonáva prevádzkové riadenie letov.
Model Airbus A220 bol navrhnutý v Kanade spoločnosťou Bombardier Aerospace ako projekt série CS. Pod týmto názvom dokonca vstúpil do prevádzky pred partnerstvom s Airbus Canada Limited, spoločným podnikom medzi Airbusom a vládou Quebecu.