Španielska lodenica začína výstavbu oceánskych hliadok (OPV) pre Uruguaj
Umiestnenie kýlu je naplánované na máj 2025
Španielska lodenica Cardama začala tento týždeň výstavba prvej z dvoch oceánskych hliadok (OPV) pre uruguajské námorníctvo s rezom prvej oceľovej taniera pre loď, dočasne nazývanú „C-250“. Tento míľnik sa vyskytuje po počiatočných platbách uruguajskej vlády a po dodaní osvedčení Lloyd, ktoré schvália dizajn. Umiestnenie kýlu je naplánované na máj 2025.
Tieto lode navrhnuté spoločnosťou Cintranval a certifikované Lloydovým registrom posilnia dohľad a námornú suverenitu Uruguaj s rozsahom 7 000 námorných míľ, maximálnou rýchlosťou 21 uzlov, poháňaných húsenicami (10 120 kW) a posádkou 98 ľudí. Budú vybavené kanónom 30 mm a dvoma guľometmi s pisárom 12,7 mm, systémami riadenia streľby z termy a platformou vrtuľníka/UAV, ktoré budú podporovať úlohy, ako sú hliadky, pátracie a záchrana a cvičenia.
Cardama pokrstil lode C-25 a C-251 a čakali na oficiálne označenie Uruguajského námorníctva.
Nákup týchto OPV vyvolal kontroverziu v Montevideo, kde čínski uchádzači tvrdili, že proces ponuky nebol úplne jasný. Aj keď uruguajské úrady tvrdili, že si vybrali Cardamu, pretože, ako uviedli, splnili požiadavky stanovené samotným národným námorníctvom, ako napríklad potreba zbraní, helipad a ďalšie podmienky na splnenie misie pri starostlivosti o prírodné zdroje a potlačovanie nelegálneho rybolovu, admirál Gustavo Musso, požiadali o jeho priechod do dôchodku po tom, čo po zistení tejto spoločnosti nemalo skúsenosti s nelegálnou konštrukciou. Z celkového počtu ôsmich medzinárodných výberov sa tvrdilo, že Cardama predstavil najnižšie náklady a najrýchlejší termín dodávky.
Okrem toho Komisia pre obranu Senátu Uruguajského senátu dostala list od Čínskej asociácie námornej výstavby (CTSC), ktorý sa zúčastnil na konaní ponuky, pričom spochybnil konečné rozhodnutie spoločnosti Montevideo. Ponuka v roku 2021 bola vyhlásená za opustenie, pretože všetky návrhy prekročili rozpočet ministerstva obrany vo výške 120 miliónov USD. Čína bola najúspornejšia, so 168 miliónmi USD. Pri novom volaní Čína znížila svoju cenu a ponúkla rokovanie.
Musso pripravil správu, v ktorej dospel k záveru, že najlepšou ponukou je správa španielskej lodenice Godana, po ktorej nasledovali lodenice Cotecmar z Kolumbie; Kersters, z Francúzska; Hyundai, z Južnej Kórey; A až neskôr prišiel Cardama.
CTSC tvrdil, že špecifikácie „nikdy neboli definované“ v druhej výzve. „Prechádzame z 89 -stránkového dokumentu s požiadavkami, zárukami, váhovými faktormi, skóre hodnotenia atď., Aby sme dostali požiadavky telefonicky alebo v poznámke k menšej ako polovica stránky.“ Spoločnosť trvala na tom, že poslala druhú ponuku, ktorá bola prispôsobená rozpočtu.
Vtedajší senátorka Frente Amplio (a súčasný minister obrany) Sandra Lazo opakovane trval na tom, že Uruguaj sa musel odstúpiť od dohody s Cardama, spoločnosti, ktorá je ohrozená bankrotom. „Boli prezentované transparentnosť a monitorovacie provízie, na ktoré sa zabudlo, pretože tlak mal mnohokrát viac informácií, ako sa vyskytlo v tých oblastiach, ktoré boli oznámené bubnami a jedálmi,“ uviedol Lazo. „Poďme reorganizovať a rokovať znova,“ dodal, napriek tomu, že pripustil, že OPV sú potrebné.
Okrem toho bývalý prezident José Pepe Mujica trval na tom, že „čínsky trh nemožno ignorovať“ a uviedol, že rozhodnutie uruguajskej vlády Luisa Lacalle Pou (2020-2025) nie je možné zvoliť Cardamu „Diplomatickým chybou“, ktoré sú veľmi usporiadané. Veľvyslanci, ktorí hovoria španielsky a ktorí sa tvorili na latinskoamerických univerzitách.