Uruguaj zrušil kontrakt na výstavbu oceánskych hliadkových plavidiel
Existujú „silné náznaky, že čelíme podvodu alebo podvodu proti uruguajskému štátu,“ argumentoval Orsi.
Uruguajský prezident Yamandú Orsi túto stredu oznámil rozhodnutie svojej vlády ukončiť zmluvu so španielskou lodenicou Cardama na výstavbu dvoch oceánskych hliadkových plavidiel (OPV). Ako už bolo vysvetlené, zmluva podpísaná počas predchádzajúcej vlády Luisa Lacalle Poua (2019 – 2025) je ukončená z dôvodu rokov omeškania, nedodržiavania a neistej finančnej situácie lodenice.
Orsi poukázal na to, že tento prípad predstavuje „silné náznaky toho, že čelíme podvodu alebo podvodu proti uruguajskému štátu“, s vážnymi porušeniami zmluvy vrátane neplatnosti záruk, nedostatočnej technickej kapacity lodenice a neodôvodnených meškaní vo výstavbe, ktorá je podľa odhadov dokončená len na 15 %.
Vláda plánuje vymáhať 5 % zmluvnú záruku (približne 4,1 milióna eur), podať administratívne, občianske a trestnoprávne žaloby a snažiť sa získať späť približne 30 miliónov USD, ktoré už boli spoločnosti prevedené. Dvaja dôstojníci námorníctva pocestujú do Španielska, aby overili minimálny pokrok.
Proces sa začal v rokoch 2020-2021. Počiatočný tender z roku 2022 na dve IPO bol vyhlásený za neplatný v januári 2023 z dôvodu vysokých cien, napriek tomu, že technická komisia odporučila čínsku opciu (CSTC) za 161,48 milióna dolárov. Tlak zo strany Spojených štátov údajne odradil čínsku možnosť.
Cardama, storočná lodenica so sídlom vo Vigu a bez skúseností s vojenskými plavidlami, sa neformálne zapojila do procesu v apríli 2023. Jej ponuka bola rýchlo schválená napriek tomu, že počiatočné technické provízie boli odsunuté na vedľajšiu koľaj. Zmluva v hodnote 84 miliónov EUR na dve IPO bola podpísaná v decembri 2023.
Lodenica bola opísaná ako „papierová spoločnosť“ s jediným zamestnancom v rokoch 2023-2024, ruským riaditeľom v Rusku a falošnými odkazmi na jej webovej stránke.
V októbri 2024 bola prijatá záruka Eurocommerce. Spoločnosť so sídlom v Spojenom kráľovstve však bola neskôr opísaná ako neexistujúca v jej sídle, neaktívna od roku 2023 a v likvidácii. Uruguajské ministerstvo obrany údajne ignorovalo odporúčania Uruguajskej centrálnej banky (BCU).
V apríli 2024 boli za nezrovnalosti sankcionovaní štyria vysokí dôstojníci námorníctva. Interná správa z júla 2025 potvrdila nesúlad, nedostatok kapacity a výrazné meškania.
Široký front (FA), Orsiho vládnuca strana, obviňuje predchádzajúcu vládu z nedbanlivosti alebo korupcie, pričom tvrdí, že boli ignorované varovné signály.
Škandál vyvolal parlamentnú diskusiu a mohol by viesť k novým tendrom, hoci oddialil modernizáciu námorníctva. Súdnictvo bude skúmať, či išlo o zlý úmysel.
Senátor Národnej strany Javier García, ktorý bol ministrom obrany Uruguaja v čase Cardamovej zmluvy, zverejnil v zmluve nasledujúcu správu. Drobná politika u prezidenta bohužiaľ zvíťazila. Ak chcete diskutovať o zárukách prezentovaných spoločnosťou, môžete tak urobiť, ale na tlačovej konferencii spoznáte, že sa stavajú a vystavujete Uruguaj tomu, že ho nechá bez lodí kvôli menšej politike. „Nikdy nechceli hliadky z politických dôvodov.“












































